fbpx

Wiedza, praktyka , pamieć –  Część 2

Jak pracuję czyli czego się możesz spodziewać na moich zajęciach.

Druga metoda, którą wykorzystuję w swojej pracy to lexical approach czyli skupienie się na słowach/wyrażeniach i ich funkcjach. Kiedyś bardziej koncentrowałam się na ilości, gdyż zależało mi na jak najszerszym pokazaniu kursantowi języka. Obecnie skupiam się na jakości, ‘less is more’. Zależy mi by doprowadzić do zapisania danych słów w pamięci długotrwałej oraz aby stanowiły czynny korpus językowy. Oznacza to, że kursant jest zdolny do aktywnego wykorzystania słownictwa w szeroko pojętej komunikacji. Przyznam, że nie jest to łatwe zadanie i wymaga dużej pracy z obu stron, ale efekty są niesamowite. Ważna jest dla mnie ścisła współpraca, gdyż tak naprawdę bardzo dużo zależy od kursanta i jego podejścia. To, co mogę zrobić to dać narzędzia i możliwości.
Jednym z narzędzi jest świetna aplikacja do powtarzania słówek – quizlet. Używam jej w swojej pracy i jest lubiana przez moich uczniów. Tam tworzymy swoje bazy i je w różny sposób modyfikujemy, aby efektywniej przeprowadzać powtórki. Niezmiernie istotne jest w jaki sposób powtarzamy, bo zwykłe ‘wkuwanie’ przynosi mierne efekty a co za tym idzie frustrację. Stąd uczulam swoich kursantów, by podczas powtarzania tworzyli z wyrazem zdania dotyczące ich życia, dobrze aby były ciekawe, śmieszne lub w jakimś stopniu wyjątkowe (zwyczajnie łatwiej zapadają w pamięć). Ponadto ‘must’em’ jest powtarzanie słówek na głos. Tylko wtedy będziemy w stanie tego słówka użyć w wypowiedzi. W obu powyższych kwestiach nie ma kompromisu. Jeśli odpuszczamy to natychmiast gorzej zapamiętujemy słowa albo na krótki okres. Zauważyłam jednak, że czasami kursanci mają problem aby samemu tworzyć zdania i obecnie testuję dodatkowe narzędzie, które mam nadzieję okaże się pomocne i będę mogła wkrótce podzielić się nim z wami.
Ponadto na zajęciach powtarzane słownictwo pojawia się w omawianych materiałach tzw bierne wykorzystanie bazy. Następnie wykorzystujemy je w zadaniach, dyskusjach, grach etc. czyli następuje tak zwany etap produkcyjny. Bardzo istotny i staram się by uczniowie mieli szansę kilka razy użyć ćwiczonego słowa w kontekście.
Obie metody są skuteczne i co ważne doceniane przez moich kursantów. Widzę, że podejmowane przeze mnie działania przynoszą rezultaty, a o to przecież chodzi. Co więcej dodaje mi skrzydeł i energii do dalszego działania.

© Katarzyna Piernikarczyk – Trener Języka  Angielskiego